Model szkolenia
Budowanie gry od własnej bramki, długie posiadanie piłki, obrona w wysokim pressingu i szybki doskok po stracie – oto najważniejsze założenia modelu gry, który od kilku lat obowiązuje w Akademii Pogoni. – Chcemy dominować na boisku, grać piłkę skuteczną, ale też atrakcyjną dla oka – mówi trener koordynator, Maksymilian Rogalski.
Wstępne prace nad modelem gry rozpoczęto przed pięcioma laty. Jego powstanie miało usystematyzować szkolenie we wszystkich grupach Akademii i sprawić, że wszyscy trenerzy będą pracować zgodnie z jedną filozofią. – Zanim pojawiła się jednolita filozofia szkolenia oraz model gry, każdy z trenerów pracował wyłącznie w oparciu o swoją wiedzę i doświadczenie. W efekcie utrudniało nam to przejścia zawodników między rocznikami, trudno też było mówić o charakterze i stylu Pogoni Szczecin. Na pewnym etapie doszliśmy do wniosku, że należy to uporządkować – tłumaczy trener-koordynator grup dziecięcych, Marcin Łazowski.
Prace koncepcyjne nad modelem szkolenia trwały blisko rok. Swoją cegiełkę do jego powstania dołożyli nie tylko włodarze klubu i trenerzy-koordynatorzy, ale wszyscy szkoleniowcy pracujący w Akademii Pogoni – od zespołu rezerw aż po skrzaty. – Niczego nie narzucaliśmy. Każda faza gry była omawiana z trenerami, dlatego łatwiej było nam ten model wprowadzić. Każdy czuł się częścią tego projektu. Wypiliśmy dużo kawy, przeprowadziliśmy dużo rozmów, ale było warto – wspomina prezes Akademii, Dariusz Adamczuk.
Efektem wielu miesięcy prac stał się kilkusetstronicowy dokument, który szczegółowo omawia poszczególne fazy gry, przedstawia wzorcowe zachowania zawodników czy prezentuje przykłady rozwiązań konkretnych sytuacji boiskowych. Dodatkowo każde z zagadnień wsparte jest animacjami oraz adekwatnymi materiałami filmowymi, przedstawiającymi wzorcowe zachowania, stosowane przez największe kluby europejskie.
Konstruowanie modelu gry szkoleniowcy Dumy Pomorza rozpoczęli od rozbicia na czynniki pierwsze poszczególnych faz gry. W modelu znalazły się szczegółowe informacje na temat funkcjonowania zespołu w wysokim i średnim pressingu, przejścia z obrony do ataku, konstruowania akcji ofensywnych czy wzorcowe zachowania po stracie piłki. – Detale naszego modelu są klubową tajemnicą. Wystarczy jednak obejrzeć kilka meczów z udziałem naszych zespołów, by poznać ogólne założenia. Chcemy dominować na boisku, organizować atak pozycyjny już we własnej strefie obronnej, uczymy szybkiego odbioru piłki już w strefie obronnej przeciwnika. Mamy świadomość, że to wymagająca i często ryzykowna filozofia, ale tylko dzięki niej możemy przygotować naszych zawodników do gry na najwyższym poziomie – tłumaczy prezes Adamczuk.
W dalszej kolejności trenerzy Akademii dokonali profilowania zawodników na poszczególnych pozycjach. Charakterystyczne działania defensywne oraz ofensywne stały się wytycznymi do treningu indywidualnego, a także punktami odniesienia do obserwacji zawodników podczas meczów i treningów. – Określiliśmy, jakich zachowań taktycznych, umiejętności technicznych i zdolności motorycznych oczekujemy od zawodników na poszczególnych pozycjach. Dzięki temu łatwiej nam przypisać role na boisku, dobrać środki treningowe czy przeprowadzić pomeczową ocenę zawodnika. Szczegółowy profil zawodnika jest również niezwykle cenny dla działu skautingu – mówi Maksymilian Rogalski.
Powstały przed pięcioma laty model gry stanowi fundament szkolenia w Akademii Pogoni. Nie jest to jednak dokument zamknięty. Światowe trendy i doświadczenia zbierane przez trenerów wpływają bowiem na jego powolną ewolucję. – Cały czas chcemy doskonalić nasz system. Nie można powiedzieć, że zrobiliśmy coś pięć lat temu i przez kolejnych dziesięć kurczowo będziemy się tego trzymać. Na pewno pozostaniemy jednak wierni naszej filozofii, bo jesteśmy przekonani o jej słuszności – podsumowuje Dariusz Adamczuk.
Obrona
Wysoki pressing – oto fundament gry obronnej zespołów młodzieżowych Dumy Pomorza. Zawodnicy Dumy Pomorza nie pozostają bierni, ale starają się wymusić błąd przeciwnika i odebrać piłkę w wysokiej strefie. W działaniach obronnych uczestniczą wszyscy zawodnicy – od bramkarza aż po napastników.
Przejście z obrony do ataku
„Atakujemy, mimo że nie mamy piłki” – taka myśl przyświeca wychowankom Akademii Pogoni. Dzięki aktywnej grze w obronie młodzi Portowcy są mentalnie przygotowani, by przejść do kontrataku. Kluczem do sukcesu w tym aspekcie jest wysokie tempo, dokładność oraz szybkość działania. – Badania pokazują, że coraz więcej akcji bramkowych trwa mniej niż pięć sekund, a potrzeba do niej mniej niż trzech podań – tłumaczy trener Łazowski.
Atak
Dominacja w grze ofensywnej i kontrola boiskowych wydarzeń – oto elementy DNA wychowanków Akademii Pogoni. Młodzi Portowcy uczeni są budowania akcji od własnej bramki, szybkiej wymiany piłki krótkimi podaniami, wymienności pozycji, a także zróżnicowania środków oraz tempa gry.
Przejście z ataku do obrony
„Robimy krok do przodu, a nie do tyłu” – takim mottem kierują się wychowankowie Dumy Pomorza po stracie piłki. Zgodnie z filozofią i modelem gry młodzi Portowcy natychmiast doskakują do przeciwnika, starając się zamknąć linie podania i ponownie znaleźć się w posiadaniu piłki. – Dla naszych zawodników przejście z ataku do obrony zaczyna się już w fazie atakowania. Kluczem jest tutaj aktywna gra bez piłki, asekuracja i właściwy balans pomiędzy zawodnikami atakującymi i zabezpieczającymi – tłumaczy trener Łazowski.